maanantai 9. marraskuuta 2015

Toppipäiväkirja 26.10.- 6.11.

Maanantai 26.10.
Ensimmäinen työssäoppimispäivä alkoi ja tulin työpaikalle vähän ennen kuin ensimmäiset asiakkaat saapuivat. Toppipaikkani on minulle ennestään tuttu sillä olen itse käynyt täällä kampaajalla jo monta vuotta. Toppipaikkani on Hiusstudio Elegia Viitasaarella. Elegiassa työskentelevät hiusmuotoilijat Tea Koljonen ja Tiina Paananen.
Päivä kului seuratessa asiakastöitä ja siivoillessa. Kaikki asiakastyöt olivat naisten hiustenleikkauksia ja niissä näkyi tämän syksyn hiustrendi eli long bob, polkkatukka. Tutustuin myös liikkeessä käytettäviin ja myytävien hiustenhoito tuotteisiin. Elegiassa on käytössä kc:n four reasons sarja joka on kotimainen tuotesarja.

Tiistai 27.10.
Seurasin koko päivän hiustenleikkauksia ja värjäyksiä. Välillä siivoilin ja autoin tarvittaessa hakemalla välineitä ym. Katsellessa aloin jo hahmottamaan liikkeen toimintaa ja oli mielenkiintoista katsella sitä eri näkökulmasta kuin aikaisemmin. On mielenkiintoista nähdä kampaamon toimintaa ns. työntekijän näkökulmasta kun aikaisemmin on katsellut asioita asiakkaan silmin. Loppupäivästä harjoittelin erilaisia lettejä harjoituspäähän.

Keskiviikko 28.10.
Aamulla katselin naisten hiustenleikkausta ja värjäystä. Asiakkaalle laitettiin myös sinetti hiusten pidennykset. Seuraavaksi katselin kun toiselta asiakkaalta irrotettiin teippi pidennykset ja laitettiin ne uudestaan tyveen sillä hiukset olivat kasvaneet jo niin paljon että pidennykset eivät olleet kiinni enää oikeassa kohdassa. Autoin samalla irrottamaan vanhoja teippejä pidennyksistä. Loppupäivän seurasin taas naisten leikkauksia jä värjäyksiä ja autoin lakaisemalla hiuksia asiakkaiden vaihtuessa yms.

Torstai 29.10.
Päivä kului aamulla samanlailla kuin aikaisemmat ja seurailin leikkauksia ja värjäyksiä. Tähän mennessä olen huomannut että tässä kampaamossa asiakkaista suurin osa on naisia. Tänäänkin huomasin sen että monen asiakkaan toiveena oli polkkatukka. Iltapäivällä toisella työntekijällä ei ollut asiakkaita ja sain värjätä hänen hiuksensa ja tehdä siinä samalla olaplex hoidon. Värimassaa en tietenkään tehnyt itse koska en ole värjäystä vielä opiskellut. Värin levittämisestä sain kehuja, olin kuulemma varma otteissani ja sain levitettyä värin tasaisesti. Tyveen laitoin tumman sävyn ja latvaa valennettiin, eli toisinsanoen teimme liukuvärjäyksen. Lopputulos oli hyvä ja sain itsevarmuutta värjäyksen opettelemiseen sillä sain niin hyvää ja rakentavaa palautetta.



Lopputulos

Perjantai 30.10.
Aloitin päivän oman asiakkaan kanssa. Aluksi otin asiakkaan vastaan ja selvitin hiukset jonka jälkeen siirryimme pesupaikalle. pesin asiakkaan hiukset ja tein samalla lyhyen hieronnan. Pesun jälkeen kuivasin hiukset suoraksi lapioharjaa käyttäen. Asiakkaani hiukset ovat luonnonkiharat ja hieman pörröiset joten lopuksi vielä suoristin hiukset mahdollisimman sileän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Viimeistelin hiukset vielä vesiputousletillä. Loppupäivän seurailin taas leikkauksia ja värjäyksiä. Samalla siivoilin ja autoin kaikessa missä pystyin. Ensimmäinen toppi viikko 
meni tosi nopeasti ja oli mukavaa päästä seuraamaan liiketyöskentelyä. Tämän viikon aikana on päässyt näkemään enemmän leikkauksia ja värjäyksiä kuin koko tämän reilun kahden kuukauden aikana mitä on ollut koulussa. Viikosta jäi hyvä fiilis ja maanantaina on mukava tulla taas toppipaikalle!




Maanantai 2.11.
Päivä alkoi samalla lailla kuin aikaisemminkin ja seurailin sivusta työskentelyä ja autoin parhaani mukaan missä milloinkin. Olen joka päivä yrittänyt olla mahdollisuuksien mukaan olla auttamassa ja siivoilemassa. Katselemalla sivusta opppii paljon niin leikkaamisesta kuin myöskin asiakastyöskentelystä. Asiakkaan kanssa kommunikointi on tärkeä osa tätä työtä sillä jos asiakkaan ja kampaajan ajatukset eivät kohtaa voi lopputulos leikkauksissa ja värjäyksissä olla jotai aivan muuta kuin se mitä asiakas toivoo. Asiakkaan kuunteleminen on erittäin tärkeää sillä on asiakkaan ja yrittäjän etu että asiakas voi lähteä liikkeestä hyvillä mielin, silloin asiakas myös tulee liikkeeseen uudestaan jos palvelu on ollut hyvää. Uutena asiana minulle tuli tänään permanentin tekeminen. En ole aikaisemmin nähnyt kun permanenttia tehdään joten se toi mukavan piristyksen päivään.

Tiistai 3.11.
Seurailin aamupäivän taas permanentin tekoa ja hiustenleikkauksia/ värjäyksiä. Nyt kun näki jo toisen kerran miten permanentti tehdään alkoivat asiat jäädä mieleen paremmin. Loppupäivä kului taas autellessa ja katsellessa mutta iltapäivällä lähdin toppiohjaajani mukaan käymään vanhusten ja kehitysvammaisten palvelutalolla. Toppipaikassani hiustenleikkauksia tehdään myös välillä asiakkaiden pyynnöstä esimerkiksi heidän kotonaan tai palvelutalolla. Kaikki eivät syystä tai toisesta pääse käymään kampaajalla itse liikkeessä joten kampaaja voi tulla myös asiakkaan luokse. Oli mielenkiintoista nähdä myös tällaista kampaamotoimintaa.

Keskiviikko 4.11.
Päivä kului taas katsellessa leikkauksia, värjäyksiä ja yhden permanentin laittamista. Välillä siivoilin ja autoin. Loppupäivästä puhdistin välineitä ja järjestelin ja huolsin permanenttirullia.

Torstai 5.11.
Aamu alkoi liikkeessä tänään vähän verkkaisemmin sillä heti aamulla ei ollut asiakkaita. Katselin siis vierestä kun toinen työntekijä teki kassakoneen vaihdosta. Samalla tajusin oikeastaan ensimmäistä kertaa että tässä ammatissa on paljon muutakin kuin pelkkää hiusten leikkamiista, värjäämistä ja muuta sellaista. Hiusalan yrittäjän täytyy tietää ja osata monia asioita jotta pystyy pitämään liiketoimintaa. Yrittäjällä on paljon muitakin haasteita asiakastöiden onnistumisen lisäksi. Aamun hiljaisuuden jälkeen ensimmäiset asiakkaat saapuivat ja aloin taas seuraamaan työskentelyä ja yritin parhaani mukaan olla apuna kaikissa pikkuhommissa. Kaikki asiakastyöt olivat tänään naisten hiustenleikkauksia ja värjäyksiä. Tänään huomasi selvästi sen miten tähän aikaan vuodesta on välillä vähän rauhallisempia päiviä. Puhuimme toppiohjaajani kanssa joku päivä siitä että tämä on ainakin hänen liikkeessään ainoa aika vuodesta millon asiakkaita käy vähemmän kuin normaalisti. Pikkujoulukauden alkaessa asiakkaita alkaa taas olemaan enemmän ja aikoja on varattu parin viikon päähän enemmän kuin normaalisti.

Perjantai 6.11.
Viimeinen päivä kahden viikon jaksosta alkoi siten että sain oman asiakkaan. Vähän jännittin etukäteen koska en tuntenut asiakasta entuudestaan enkä ole aikaisemmin laittanut kenenkään tuntemattoman hiuksia. Pesin asiakkaan hiukset ja tein n.10 minuutin pää hieronnan. Pesun ja hieronnan jälkeen kuivatin hiukset ja suoristin ne. Viimeistelyksi tein vielä asiakkaan toiveesta kaksi pientä ranskanlettiä korvan yläpuolelle. Loppupäivä kuluihin tehden tuttuja pikku askareita. Seurasin esimerkiksi olaplex käsittelyn tekemistä värjäyksiä yhteydessä. Kahden viikon työssäoppimisesta jäi minulle tosi hyvä fiilis ja on mukava jatkaa vielä joka perjantai samassa paikassa. Viikkojen aikana jäi paljon asioita mieleen. Asiakkaiden kanssa oli myös mukava keskustella ja sainkin hyvää palautetta asiakaspalvelu toiminnastani.


Lopputulos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti