perjantai 6. marraskuuta 2015

Työpaikkaohjaajan haastattelu

Haastattelin työpaikkaohjaajaani Tea Koljosta joka on ammatiltaan hiusmuotoilija ja omistaa Hiusstudio Elegian.


Yritys

Tea perusti yrityksensä Hiusstudio Elegian Viitasaarelle vuonna 2009 ja liike on siitä asti tarjonnut parturi-kampaamo palveluita. Tea perusti yrityksen täysin tyhjältä pohjalta hiusmuotoilijaksi valmistumisensa jälkeen. Aluksi hän työskenteli liikkeessä yksin mutta nykyään hänen kanssaan Elegiassa työskentelee Tiina Paananen joka on myöskin ammatiltaan hiusmuotoilija. Tiina toimii liikkeessä sopimusyrittäjänä joten hän ei ole työntekijä vaan itsenäinen yrittäjä.
Hiusstudio Elegia tarjoaa perinteisiä parturi-kampaamopalveluja kuten hiustenleikkauksia ja värjäyksiä, permanentteja, kulmien ja ripsien värjäyksiä, kampauksia, hiustenpidennyksiä, pidennyshuoltoja ja uutuutena olaplex hoitoja. Elegia on koko perheelle suunnattu yritys ja se mainostaa itseään sellaisena. Suurinosa vakioasiakkaista kuitenkin koostuu naisista. Markkinointi tapahtuu nykyään sosiaallisessa mediassa. Elegialla on omat facebook ja instagram sivut joita päivitetään lähes päivittäin. Tea kertookin että sosiaalisessa mediassa yritys saa nykyään niin hyvin näkyvyyttä että muuta mainontaa ei oikeastaan tarvita. Yrityksen perustamisen alkuaikoina Tea laittoi ilmoituksia lehteen mutta nyt hän on luopunut niistä kokonaan.
Liikkeen toimintaperiaatteena on se että toiminta on asiakaslähtöistä ja asiakas pyritään aina ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon. Myös se on tärkeää että asiakkaat huomioidaan yksilöinä ja jokaisen omat tarpeet otetaan huomioon. Yrityksen toiminta perustuu siihen että  siellä käy asiakkaita joten asiakkaiden huomioonottaminen on erityisen tärkeää.
Vaikka Tea ja Tiina ovat erillisiä yrittäjiä he toimivat liikkeen parhaaksi koska se on molempien liiketoiminnan eduksi. Esimerkiksi lomat ja muut erityistapaukset liikkeen aukiolon kannalta sovitaan yhdessä, silloin liike voi olla mahdollisimman paljon auki ja asiakkaiden on helpompi lähestyä yrittäjiä. Kommunikointi on Tean mielestä tärkeää jotta asiat hoituvat sujuvasti. Kumpikin on kuitenkin itse vastuussa omista asioistaan kun mietitään yritystoimintaa. Asiakkaan näkökulmasta sitä ei kuitenkaan edes huomaa että Tea ja Tiina ovat erillisiä yrittäjiä.

Yrittäjä itse

Tea päätyi alalle noin seitsemän vuotta sitten päätettyään tehdä harrastuksesta uuden ammatin. Ennen hiusalalle tulemista Tea oli kaupanalalla töissä noin kymmenen vuotta. Päätettyään tehdä harrastuksesta uuden ammatin Tea aloitti Jyväskylässä vuonna 2008 Aki Korpisen hiusmuotoilukoulussa. Koulu on yksityinen koulu joten opiskelu kesti vain vajaan vuoden ja töihin pääsi hyvin kiinni jo opiskeluaikana. Tea perusti suoraan koulun jälkeen oman yrityksen joten hän ei ole työskennellyt aikaisemmin missään liikkeissä. 
Nykyään Tea jatkaa omaa kouluttautumistaan käymällä vähintään kolme kertaa vuodessa joissain koulutuksissa ja hiusalan tapahtumissa.
Hiusalan nykyhetkisen tilanteen Tea ajattelee olevan hyvä, lama ei vaikuta hiusalaan merkittävästi. Työ on myös nykyään hyvin monipuolista ja oman liikkeen tulevaisuuden Tea näkisi vieläkin monipuolisempana. Mahdollisuuksien mukaan Tea haluaisi ehkä lisätä osaamistaan myös meikkauspalveluiden puolella. Silloin voisi esimerkiksi hääkampauksen yhteydessä tehdä meikin ja asiakas saisi kokonaisvaltaisempaa palvelua yhdestä paikasta. 

Parturi-kampaajan ominaisuuksista

Hyviä ominaisuuksia parturi-kampaajassa ovat Tean mielestä hyvä ihmistuntemus, se että osaa kuunnella asiakasta, oman jaksamisen ylläpitäminen ja asiantuntemus. Kampaajan pitää osata monia asioita myös siitä näkökulmasta että on ammatitaitoinen mutta asiakkaan tekeminen tyytyväiseksi on todella tärkeää. Jos asiakas ei ole tyytyväinen hän ei luultavasti tule liikkeeseen enää toista kertaa. Hyvä asiakaspalveluasenne on kaiken perusta. Työn lopputuloksen pitää myös olla hyvä joten ammattitaidon ylläpitäminen on myöskin tärkeää.

Asiakaspalvelu

Hyvä asiakaspalvelu on sitä että asiakasta kuunnellaan ja ollaan läsnä tilanteessa. Töitä tehdään asiakasta varten. Kanta-asiakkuus perustuu siihen että asiakkaan ja kampaajan ajatukset kohtaavat ja lopputulos on juuri sellainen mitä asiakas haluaa. Ystävällinen palvelu, onnistunut lopputulos ja hyvät asiakaskohtaamiset ovat kanta-asiakkuuden perusta.
Jos käy niin että asiakas ei ole tyytyväinen lopputulokseen on kampaajan suhtauduttava tilanteeseen rauhallisesti ja asiakaslähtöisesti. Vaikka itse olisikin tyytyväinen lopputulokseen asiakas ei välttämättä ole koska on voinut sattua vaikka niin etteivät asiakkaan ja kampaajan näkemykset ole kohdanneet. Jos lopputulos ei miellytäkkään asiakasta on parasta ehdottaa että lopputulosta korjataan asiakasta miellyttäväksi. Lähtökohtana on aina se että asiakas on tyytyväinen.

Työpäivä

Liikkeen aukioloaika on arkisin klo. 9.00-17.00 tai sopimuksen mukaan muulloinkin. Työpäivän keston on siis yleensä kahdeksan tuntia. Poikkeuksiakin on koska joskus aloitetaankin jo aikaisemmin tai ollaan pidempään töissä asiakkaiden erikoistoiveiden mukaan. Työpäivät ovat monesti joustavia.
Asiakkaita on keskimäärin 5 päivässä riippuen asiakastyöstä. Asiakastöiden määrä riippuu esimerkiksi siitä tehdäänkö värjäyksiä, suuria mallinmuutoksia tai värimuutoksia, onko asiakkaalla millaiset hiukset ja niin edelleen. Jokainen asiakastyö mietitään etukäteen ja katsotaan paljonko se vie aikaa joten asiakkaiden määrä on eri joka päivä.

Työssä parasta, haasteellisinta ja mieleenpainuvinta

Parasta työssä on se että se on monipuolista. 
Haasteellisinta on usei se että miten kertoa asiakkaale millainen lopputolos on jos tehdään vaikka suuri värimuutos. Ei pidä luvata asiakkaalle liikoja ettei tule pettymyksiä.
Mieleenpainuvinta tässä työssä on Teasta se kun onnistuu niin hyvin että asiakas tulee vaikka halaamaan lopuksi. Silloin saa itsekkin hyvän mielen kun tietää että asiakas on oikein tyytyväinen ja näkyvästi iloitsee siitä että lopputulos on niin hyvä. Se että asiakaskohtaaminen on onnitunut jää mieleen.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti